7 listopada | piątek

 

19:00 | Koncert inauguracyjny – Szymanowski gra Paderewskiego – Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej

Miejsce: Aula UAM – ul. Wieniawskiego 1, Poznań

Program koncertu: 

I.J. Paderewski  (opracowanie na chór F. Nowowiejski) – Piosnka dudarza (Sześć pieśni do słów Adama Mickiewicza op. 18) nr 2
F. Nowowiejski (sł. A. Mickiewicz) – 
Słowiczku mój       
I.J. Paderewski (sł. A. Asnyk) – 
Szumi w gaju brzezina (Cztery pieśni op. 7) nr 3    
F. Nowowiejski (opracowanie na chór) – „Białe róże” (muz. M. Kozar-Słobódzki, sł. K. Wroczyński i J. Lankau) 
I.J. Paderewski – „Gdybym się zmienił” (Sześć pieśni do słów Adama Mickiewicza op. 18) nr 6        
F. Nowowiejski (sł. Z. Krasiński) – „Do Ojczyzny”
I.J. Paderewski – „Tylem wytrwał” (Sześć pieśni do słów Adama Mickiewicza op. 18) nr 5        
I.J. Paderewski (sł. I.J. Paderewski) – „Hej, Orle Biały”             
I.J. Paderewski – „Nad wodą wielką i czystą” (Sześć pieśni do słów Adama Mickiewicza op. 18) nr 4 

I.J. Paderewski (opracowanie na chór T. Maklakiewicz) – „Polały się łzy” (Sześć pieśni do słów Adama Mickiewicza op. 18) nr 1


PRZERWA

 

I.J. Paderewski – Uwertura Es-dur na orkiestrę

I.J. Paderewski – Koncert fortepianowy a-moll op. 17
 

BILETY WYPRZEDANE

CHÓR CHŁOPIĘCY I MĘSKI FILHARMONII POZNAŃSKIEJ POZNAŃSKIE SŁOWIKI

Słynny Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Po­znańskiej Poznańskie Słowiki, założony w 1939 roku przez Stefana Stuligrosza (dyrygenta, kompozytora, organisty, wykładowcy i rektora Akademii Muzycznej w Poznaniu) i prowadzony przezeń przez 72 (!) lata, działa pod skrzydłami Filharmonii Poznań­skiej od 1950 roku. Jego kierownikiem i dyrygen­tem jest obecnie Maciej Wieloch. Zespół, który osiągnął mię­dzynarodową sławę, śpiewał w niemal wszystkich krajach europejskich, a także w USA, Kanadzie, Korei Południowej oraz Japonii. Występował również przed prezydentami państw, koronowanymi głowami i pa­pieżami.

Zespół ma różnorodny repertuar – od dzieł mistrzów średniowiecznych poprzez arcydzieła baroku utwory klasycyzmu, romantyzmu po śpiewane z powodzeniem kompozycje współczesne, a także opracowania przebojów muzyki rozrywkowej.

Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej współpracował z wybitnymi artystami, m.in. z Barbarą Hendricks, Margaret Marshall, Adele Stolte, Renatą Scotto, Krystyną Szostek- Radkową, Teresą Żylis-Garą, Ryszardem Karczykowskim, Wiesławem Ochmanem, dyrygowali nim gościnnie m. in.: Stanisław Wisłocki, Marek Pijarowski, Łukasz Borowicz, David Shalom, Gaetano d’Espinosa i legendarny Leonard Bernstein.

Poznańskie Słowiki dały dotychczas niemal 2500 koncertów w Polsce i ponad 940 za gra­nicą, odbyły 163 tournée zagraniczne. Nagrały 35 płyt CD oraz 37 płyt winylowych, a także 18 kaset magne­tofonowych i dwie płyty DVD.

Zespół zarejestrował też setki nagrań radiowych i telewizyjnych, a także wystąpił w dwóch filmach fa­bularnych: Poznańskie Słowiki (reż. Hieronim Przybył, 1965) oraz Tydzień z życia mężczyzny (reż. Jerzy Stuhr, 1999). Prof. Stefanowi Stuligroszowi i jego chórzystom poświęcone zostały trzy książki.

Przez ponad 85 lat z Chórem związanych było ponad 1600 śpiewaków.

 

fot. Piotr Skórnicki / Filharmonia Poznańska

ORKIESTRA FILHARMONII POZNAŃSKIEJ

Podczas inauguracyjnego koncertu 10 listopada 1947 roku Orkiestra Filharmonii Poznańskiej wystąpi­ła pod batutą swojego pierwszego dyrygenta – Stani­sława Wisłockiego. Od tego czasu orkiestrą kierowali kolejno: Stanisław Wisłocki, Jerzy Katlewicz, Robert Satanowski, Witold Krzemieński, Zdzisław Szostak, Renard Czajkowski, Wojciech Rajski, Wojciech Mich­niewski, Andrzej Boreyko, Mirosław Jacek Błaszczyk, José Maria Florêncio, Grzegorz Nowak, Marek Pijarow­ski. Od sezonu artystycznego 2021/2022 dyrektorem muzycznym Filharmonii Poznańskiej i dyrygentem­-szefem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej jest Łu­kasz Borowicz.

Orkiestra należy do grona najbardziej znanych i cenionych polskich orkiestr symfonicznych. Wy­stępuje w najważniejszych ośrodkach muzycznych w kraju i poza jego granicami. Zespół koncertował prawie we wszystkich krajach Europy. W 2020 roku orkiestra zagrała cykl koncertów Kompozytorzy na walizkach w Niemczech (Konzerthaus Berlin, Kon­zerthalle Frankfurt Oder, Staatstheater Darmstadt) i we Francji (Théâtre des Champs Elysées, Paryż), w których solistą był Rafał Blechacz, a podczas tego tournée wystąpiła także w Wiesbaden oraz w Kölner Philharmonie.

Zespół uczestniczył w międzynarodowych festiwa­lach, m.in.: Romaeuropa-Villa Medici, Kissinger Sommer, Ankara Sanat Festivali, Dresdner Musikfestspiele, Cho­riner Musiksommer, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena, Międzynarodowym Festiwalu Muzycz­nym Janáčkův Máj, Międzynarodowym Festiwalu Ope­rowym Smetanova Litomyšl. Orkiestra towarzyszyła uczestnikom pierwszego powojennego Konkursu Cho­pinowskiego w Warszawie, a od 1952 roku towarzyszy finalistom Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.

Z zespołem występowali światowej sławy dy­rygenci (m.in.Hermann Abendroth, Walerian Bierdiajew, Henryk Czyż, Marco Erede, János Ferencsik, Reinhard Goebel, Zdeněk Mácal, Jerzy Maksymiuk, Sir Neville Marriner, Jérémie Rhorer, Stanisław Skrowaczewski, Antoni Wit) oraz soliści (m.in. Piotr Anderszewski, Martha Ar­gerich, Piotr Beczała, Rafał Blechacz, Garrick Ohlsson, Dawid i Igor Ojstrachowie, Gerhard Oppitz, Emmanuel Pahud, Ewa Podleś, Maurizio Pollini, Samuel Ramey, Vadim Repin, Ruggiero Ricci, Światosław Richter, Mści­sław Rostropowicz, Artur Rubinstein, Pretty Yende).

Orkiestra ma w dorobku nagrania dla radia, telewizji oraz na płyty CD, w tym nagrodzone International Classi­cal Music Awards (2018, Quo vadis Feliksa Nowowiejskie­go; 2025, Urlicht. Songs of Death and Resurrection z udzia­łem barytona Samuela Hasselhorna – album nagrodzony w dwóch kategoriach: Vocal Music i Recording of the Year) oraz Fryderykiem 2023 (koncerty fortepianowy i wiolonczelowy Feliksa Nowowiejskiego), nagrane pod batutą Łu­kasza Borowicza. Pod jego batutą są też najnowsze albu­my: Symfonia c-moll op. 60 i I Koncert fortepianowy b-moll op. 32 Franza Xavera Scharwenki, Symfonia F-dur, op. 14 Polonia Emila Młynarskiego, Nocturne / Fantasia Andrzeja Panufnika, Salade / Le pauvre matelot Dariusa Milhauda.

Salą koncertową Filharmonii Poznańskiej jest Aula Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.


fot. Piotr Skórnicki / Filharmonia Poznańska

RAFAŁ JACEK DELEKTA (dyrygent)

Rafał Jacek Delekta jest absolwentem krakowskiej Akademii Muzycznej, którą ukończył w 1981 roku w klasie dyrygentury prof. Jerzego Katlewicza. Doskonalił się na kursach pod kierunkiem prof. Laszlo Somoghyi i Helmutha Rillinga.

Jako dyrygent zadebiutował w Operze Krakowskiej w 1980 roku. Specjalizuje się w muzyce wokalno-instrumentalnej i wszelkich formach teatru muzycznego. Przygotował 30 własnych premier operowych - od dzieł Giovanniego Battisty Pergolesiego i Wolfganga Amadeusa Mozarta, poprzez opery Giuseppe Verdiego i Giacoma Pucciniego, a na utworach Andrew Lloyda Webbera czy Larsa-Erika Larssona skończywszy. Dotychczas zadyrygował ponad 3000 spektakli.

Artysta prowadzi także ożywioną działalność koncertową w Polsce i za granicą. Dyrygował m.in. orkiestrą Sinfonia Varsovia, również jako współpracownik Yehudi Menuhina. Nagrywa dla radia i telewizji. Jego repertuar obejmuje zarówno utwory klasyczne (od Vivaldiego po prawykonania muzyki współczesnej), jak i muzykę filmową oraz teatralną (Konieczny, Pawluśkiewicz, Korcz). Zadyrygował ponad 500 koncertami, których solistami byli m.in. Grigorij Żyslin, Konstanty Andrzej Kulka, Krzysztof Jakowicz, Daniel Stabrawa, Wiesław Kwaśny, Tatiana Szebanowa, Janusz Olejniczak.

Rafał Jacek Delekta jest profesorem uczelni muzycznych w Gdańsku i Krakowie. Prowadzi zajęcia z dyrygentury i przedmiotów pokrewnych oraz współpracuje z orkiestrami akademickimi. W latach 2005-2012 był dziekanem Wydziału Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej, a w latach 2012-2016 prorektorem ds. badań naukowych i współpracy międzynarodowej Akademii Muzycznej w Krakowie.

Współpracuje jako profesor wizytujący z uczelniami zagranicznymi (m.in. Royal Academy of Music, Ningbo University, Mahidol University) oraz prowadzi mistrzowskie kursy dyrygenckie (m.in. z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej).
 

fot. Piotr Markowski

MACIEJ WIELOCH (dyrygent)

Jego muzyczne zainteresowania i kariera biegną dwutorowo. Od dzieciństwa związany był z chórem Poznańskie Słowiki, w którym przeszedł drogę od śpiewaka przez solistę do pozycji asystenta prof. Stefana Stuligrosza. Jako solista występował w repertuarze oratoryjno-kantatowym. Brał udział w licznych nagraniach płytowych i radiowych dzieł Wolfganga Amadeusa Mozarta, Stanisława Moniuszki i Feliksa Nowowiejskiego.

Maciej Wieloch jest absolwentem poznańskiej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego, w której śpiew solowy studiował w klasie prof. Henryka Łukaszka, a dyrygenturę symfoniczną u profesorów – Stefana Stuligrosza i Renarda Czajkowskiego. Pracował jako chórmistrz, a później dyrygent w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Przygotował zespół opery poznańskiej do kilkudziesięciu premier i koncertów, m. in. Requiem Giuseppe Verdiego, Carmina Burana Carla Orffa, Śmierci w Wenecji Benjamina Brittena, Czarnej maski Krzysztofa Pendereckiego i Cudu mniemanego czyli Krakowiaków i Górali Wojciecha Bogusławskiego. Prowadził także spektakle poznańskiego zespołu za granicą, m. in. w Luksemburgu, Niemczech, Belgii i Francji.

W 2012 roku, po śmierci prof. Stefana Stuligrosza, Maciej Wieloch został kierownikiem artystycznym i dyrygentem Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki.

 

fot. Piotr Pawlak

MICHAŁ SZYMANOWSKI (fortepian)

Michał Szymanowski to jeden z najbardziej obiecujących polskich pianistów młodego pokolenia. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w klasie fortepianu Ekateriny Popowej-Zydroń oraz dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie Zygmunta Rycherta. Swoje umiejętności doskonalił także w berlińskiej Hochschule für Musik Hanns Eisler, w klasie fortepianu Eldara Nebolsina.

Artysta jest laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych, m. in.: im. Fryderyka Chopina w Darmstadt (2017), MozARTe w Akwizgranie (2016), im. Fryderyka Chopina w Daegu (2015), Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2015, 2008), im. Juliusza Zarębskiego w Warszawie (2012), Yamaha Music Foundation of Europe w Katowicach (2011), im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy (2010), im. Vladimira Horowitza w Kijowie (2007). W 2015 roku reprezentował Polskę w XVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie, będąc jednym z najwyżej sklasyfikowanych ćwierćfinalistów Konkursu Chopinowskiego.

Występował m. in. w Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Francji, Anglii, Belgii, Szwajcarii, Japonii, Korei Południowej, Hongkongu, USA, Brazylii, Argentynie, Wenezueli. Koncertował także w Pałacu Narodów ONZ w Genewie, w Auli Pawła VI w Watykanie (koncert dla Benedykta XVI), w Belwederze dla prezydenta Bronisława Komorowskiego oraz w wielu filharmoniach na całym świecie. Gościł na festiwalach w Polsce i za granicą, w tym na Oficina de Música w Kurytybie, Chopiniana w Buenos Aires, Festival Europeo de Solistas w Caracas, Festival Pianistico w Rzymie, Long Lake Festival w Lugano, a także trzykrotnie na Festiwalu „Chopin i jego Europaˮ w Warszawie, gdzie brawurowo wykonał m.in. koncerty fortepianowe Ignacego Jana Paderewskiego i Józefa Wieniawskiego.

Współpracował ze znakomitymi dyrygentami, takimi jak Alfredo Rugeles, Medardo Caisabanda, Juri Gilbo, Jacek Kaspszyk, Antoni Wit, Marek Pijarowski, Michał Dworzyński, Tadeusz Wojciechowski, Mirosław Jacek Błaszczyk, grając z towarzyszeniem m.in. Teresa Carreño Youth Orchestra of Venezuela, Orkiestry Symfonicznej Teatru Narodowego w Brasilii, Daegu Symphony Orchestra, Russian Chamber Philharmonic St. Petersburg, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Ukrainy, Orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie, orkiestr filharmonicznych w Krakowie, Wrocławiu, Szczecinie i Bydgoszczy, a także Polskiej Orkiestry Radiowej, Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus oraz Capelli Bydgostiensis.

Oprócz repertuaru solowego Michał Szymanowski często wykonuje również muzykę kameralną, koncertując z Kwartetem Śląskim, Erzhanem Kulibaevem, Romainem Garioudem, Benedictem Kloecknerem, Anną Marią Staśkiewicz i Marią Machowską.

W swoim dorobku fonograficznym ma doskonale przyjęte przez krytykę dwa albumy Piano Recital – Michał Szymanowski, z utworami Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego i Józefa Wieniawskiego.

MARCIN GAŁĘSKI (organy)

Marcin Gałęski jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, w klasie dyrygentury prof. Jerzego Salwarowskiego, którą ukończył w 2013 roku. Rok wcześniej zwyciężył w pierwszym konkursie dyrygentów symfonicznych macierzystej uczelni i założył orkiestrę Porta dell’ Arte, której został dyrygentem.

Marcin Gałęski jest także pianistą i organistą, a umiejętności gry na fortepianie i organach zdobył w Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I stopnia im. Henryka Wieniawskiego oraz Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Mieczysława Karłowicza.

Współpracował z takimi orkiestrami jak: Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej, Orkiestra Kameralna Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Orkiestra POSM II stopnia im. Mieczysława Karłowicza w Poznaniu, Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Poznaniu. Był także muzykiem instrumentalistą Teatru Polskiego w Poznaniu.

W roku 2018 ukończył podyplomowe studia chórmistrzostwa i emisji głosu w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Jest wykładowcą na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Wokalistyki, Teorii Muzyki i Edukacji Artystycznej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu oraz asystentem dyrygenta Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej Poznańskie Słowiki.

BONA FIDE. Stowarzyszenie Wielkopolan 

ul. gen. T. Kutrzeby 14/4 61-719 Poznań

SANTANDER BANK POLSKA S.A.

42 1090 1447 0000 0001 0456 4036

WESPRZYJ NAS

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.